FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj


Poprzedni temat :: Następny temat
Jaskółka SM
Autor Wiadomość
grzegorz12


Dołączył: 06 Maj 2009
Posty: 411
Wysłany: 2012-12-18, 21:06   Jaskółka SM

JASKÓŁKA SM



Pierwszą wzmiankę o tym modelu posiadam z czasopisma ''Modelarza 9/86''



W roku 1990 ST. KUBIT wydaję książkę ''Budujemy modele szybowców '' Wydawnictwo Komunikacji i Łączności.


Piszę w niej o tym modelu ,wraz z opisem budowy oraz znajduję się w niej wkładka z planami.
Ciekawostką w opisie jest informacja ,że modele ''Jaskółek'' produkowano od wielu już lat przez Lotnicze Zakłady Pomocy Naukowych w Krośnie .


W 1981 r. Wytwórnię Prefabrykatów Lotniczych włączono w struktury Lotniczych Zakładów Naprawczych APRL w Krośnie zmieniając jednocześnie nazwę zakładu na Lotnicze Zakłady Produkcyjno-Naprawcze APRL w Krośnie. W zakładzie tym nadal są produkowane zestawy modelarskie.



JASKÓŁKA-SM- stanowi wersję rozwojową produkowaną dotychczas przez LZPN w Krośnie modelu ''Jaskółka 80'' , a wywodzi się w prostej linii od ''Jaskółki-S'' opracowanej w Gliwicach. A tym bardziej konstruktorem tej wersji jest STANISŁAW KUBIT.
Wielu wybitnych modelarzy ,konstruktorów czy pilotów zaczynało od budowy właśnie tego modelu.Model który będziemy budować ,różni się od swego pierwowzoru:
- większą rozpiętością statecznika poziomego,
- zwichrzeniem geometrycznym uszu,
- zastosowaniem autopilota i determalizatora,
- większym ramieniem działania statecznika poziomego,
- nieznacznym przesunięciem do przodu statecznika pionowego,
- zmianą końcówek płata

Najistotniejszą zmianą jest zwichrzenie geometryczne końcówek płatów i zwiększenie rozpiętości statecznika poziomego oraz ramienia jego działania.Dzięki temu uzyskano zwiększenie czasu lotu modelu.
Zwichrzenie końcówek płata zabezpiecza model przed spiralą po wyczepieniu z holu przy dużej prędkości.Autopilot znakomicie ułatwia regulację modelu,natomiast determalizator jest niezbędny ,gdyż bez niego model na pewno ucieknie.Przesunięcie statecznika pionowego do przodu wynika z zastosowania autopilota [musi być więcej miejsca na ster kierunkowy],zmiana końcówek płata nie znacznie zmniejsza siłę oporu co polepsza własności lotne modelu ,podobnie jak przesunięcie nieco do tyłu położenia środka masy.

PLANY

W swoich zbiorach posiadam 3 plany tej wersji ''Jaskółki''.
- Plany z zestawu ,produkowanego przez LZPN KROSNO


- Plany z książki ''Budujemy modele szybowców''



- Plany z modelu .

 
 
   
grzegorz12


Dołączył: 06 Maj 2009
Posty: 411
Wysłany: 2013-02-12, 20:37   

BUDOWA MODELU

KADŁUB

Budowę modelu rozpocznę od zgromadzonych już przez siebie materiałów . Orginalne części z pokazanego zestawu zostają schowane wraz z zestawem . Z tak bogatej formy planów które posiadam zostało wykonać odbitkę ksero i przenieś na deseczkę sosnową ,jak w poprzednich modelach -wycinanie ,szlifowanie dopasowywanie belki.




Po sklejeniu już w całość płozy i belki zostało oklejenie komory balastowej ,podkładki wraz wzmocnieniami pod skrzydło i kołka do mocowania gumy.




STATECZNIKI

Mając trochę wolnego czasu rozrysowałem stateczniki poziomy i pionowy z wymiarów które są na planach . Użyłem listew sosnowych 2x3mm oraz jako rozpórek 2x2mm.



 
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template BMan1Blue v 0.6 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 24


Załóż : Własne Forum lub Własną Stronę Internetową